Vibrationsmätning på museet
I Stockholm pågår en omfattande utbyggnation av tunnelbanesystemet där den blåa linjen förlängs söderut till östra Södermalm och Nacka. Under hösten 2021 sprängs arbetstunnlar på flera ställen längs med det framtida tunnelbanespåret.
På Södra Blasieholmshamnen i centrala Stockholm ligger anrika Grand Hotel och Nationalmuseum. Strax intill schaktar man sig ned i en gammal stängd arbetstunnel. När arbetstunneln är klar kommer tunneln för själva tunnelbanespåret börja sprängas ut, cirka 30 meter under Grand Hotel.
Michel Ehn, ansvarig mättekniker på Bjerking, arbetar med mätningarna på Nationalmuseum och närliggande omgivning. I Nationalmuseum finns en konstsamling innehållande målningar, skulpturer och andra konstföremål från sen medeltid (1500-tal) fram till 1900-tal. Denna typ av känsliga föremål föranleder vibrationsmätning inuti muséet. Vibrationsmätare från Sigicom delar till och med monter med några av föremålen för att kunna mäta exakt hur mycket det vibrerar, så att byggledaren i sin tur kan följa mätningarna och säkerställa att sprängningsarbetet i tunnlarna inte innebär någon ökad påverkan på föremålen.
– Vid sprängningsarbeten blir människor ofta oroliga, då de flesta inte är medvetna om hur pass liten risk det är att något i muséet skulle påverkas. Det vi känner och framförallt hör från sprängningarna kan självklart skapa oro hos oss människor, för vi kan känna mycket låga vibrationsnivåer. Och det ska vi göra, det är så vi är skapta och det triggar flyktreflexen hos oss. Dock är dessa vibrationer på detta avstånd så små och rörelsen så liten att det inte ska orsaka några skador, säger Michel Ehn.
För att hitta rätt nivåer för vilka vibrationer som kan tillåtas genomfördes innan sprängningsarbetet en referensmätning i muséet för att se vilken vibrationsnivå som naturligt förekommer en vanlig dag i muséet, med besökare och eventuell annan påverkan.
– Ibland råkar någon gå emot eller stöta till en monter, eller att personalen möblerar om föremålen i utställningen, och även det mäter instrumenten. Utifrån nollmätningen har vi nu fått en förståelse vad som kan tillåtas och vilka vibrationsnivåer föremålen bör klara när man sedan börjar spränga under Blasieholmen, berättar Michel Ehn.
Den nya generationen vibrationsmätare
I projektet används en uppsättning av Sigicoms senaste produkter, en ny generation av innovativa och autonoma mätinstrument som garanterar lång batteritid. I en stor glasmonter med hyllplan fyllda av konstföremål står en INFRA C22 placerad jämte gamla föremål. INFRA C22 är en trådlös vibrationsmätare och datalogger i samma enhet som mäter vibrationer triaxiellt. Totalt sitter tre INFRA C22 utplacerade i Nationalmuseum. Att använda ett trådlöst system är fördelaktigt av flera anledningar i den här typen av miljö, där en aspekt är visuell diskretion. På Nationalmuseum står konsten i fokus och en trådlös vibrationsmätare smälter in bättre än om det skulle behöva dras kablar till instrumenten inne i muséet. Utöver INFRA C22 används även INFRA Point vibrationsmätare för att utföra mätning på och runtomkring byggnaden.
Det här projektet bygger mycket på den nya generationen mätare, alltså det nya systemet med INFRA Point och INFRA C22, med den batterilösningen och så vidare. Batteritiden är en stor del i att vi valde Sigicom, för att säkerställa driften i utmanande miljöer och ändå hålla en mycket hög service, säger Michel Ehn.
Trots flertalet mätare behöver Michel och hans kollegor alltså sällan åka ut på plats, utan merparten av sitt arbete sköter de på distans via INFRA Net, Sigicoms webb-baserade program för hantering av instrument och mätdata. Via INFRA Net kan mätkonsulterna se att instrumenten mäter som de ska, kolla frekvenser och signaler samt hålla koll på batterinivån. En ny klient av INFRA Net lanserades inför arbetet med tunnelbanan och projektet spelar en stor roll i utvecklingen av INFRA Net. Den nya klienten erbjuder en tydlig översikt för projektets användare vilket underlättar deras dagliga arbete med uppföljning av entreprenörens efterlevnad av gällande rikt- och gränsvärden.
– I mitt team är vi fyra, fem personer som dagligen använder INFRA Net i arbetet med tunnelbanan. I det här projektet utför inte vi några analyser utan levererar enbart mätdata. Inom projektet är det ett 100-tal personer (sprängare, byggledare och akustiker), som utvärderar resultaten från t.ex. vibrations- och bullermätningar, berättar Michel.
Den blivande spårtunneln börjar byggas när arbetstunneln är klar, och då spårtunneln kommer gå nära under Nationalmuseum kommer mätningarna att fortsätta under en längre tid framöver. När sprängningsarbetet väl har passerat området där mätningar utförs brukar mätinstrumenten sitta kvar tills tunneln sprängts ytterligare 50-100 meter. I området där Nationalmuseum ligger förväntar sig Michel Ehn dock något andra spelregler, då det ligger flera kulturella institutioner i närheten som bevakas av INFRA-systemet med både trådlösa och kablade mätinstrument.